Czytelnia Doradcy Zawodowego, to miejsce, w którym znajdziesz artykuły, scenariusze i karty pracy przydatne w planowaniu i realizacji doradztwa zawodowego w szkole podstawowej. Proponowane materiały odpowiadają na aktualne potrzeby doradców – zamieszczamy tu wskazówki prawne i dydaktyczne, a także informujemy o najważniejszych wydarzeniach ze świata doradztwa zawodowego.
Artykuły i porady
Freelancing – przelotna moda czy atrakcyjny i przyszłościowy model zatrudnienia?
„Pracę swoich marzeń łatwiej jest sobie stworzyć, niż ją znaleźć. Kto szuka pracy w sposób konwencjonalny, raczej nie może na to liczyć. Aby sobie taką pracę zapewnić, trzeba doskonale znać samego siebie” [1]. Praca w charakterze freelancera daje wyjątkowe możliwości spełniania marzeń. Czy jednak każdy może ją wykonywać? Jakie są jej wady? Z artykułu dowiesz się: Na czym polega freelancing? W jaki sposób zostać swoim własnym pracodawcą? W jakiej branży dobrze jest pracować na zasadzie freelancingu? Jakie są wady i zalety pracy freelancera? Czy przejście na freelancing to dobry wybór? Czym charakteryzuje się freelancer-profesjonalista? »
Autorefleksja ucznia jako narzędzie rozwoju osobistego
Autorefleksja polegająca na świadomym analizowaniu swoich emocji, doświadczeń i zachowań stanowi niezastąpione narzędzie w edukacji i samodoskonaleniu młodych ludzi. Umożliwia rzeczową ewaluację postępowań i postaw. Dzięki zdolności do podejmowania autorefleksji uczniowie mogą lepiej zrozumieć samych siebie oraz swoje motywacje, reakcje i wybory. Doskonalenie umiejętności autorefleksji w szkołach jest zatem nie tylko sposobem na podniesienie wyników nauczania, lecz równieżśrodkiem wspomagającym rozwój osobisty uczniów. W świecie, który stale ewoluuje i stawia nowe wyzwania, zdolność ta staje się cenną kompetencją. Wspiera adaptację do nowych sytuacji, podejmowanie wyborów i budowanie mocnych podstaw przyszłego życia zawodowego i prywatnego. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jak autorefleksja wpływa na j rozwój emocjonalno-społeczny ucznia i jakie są tego korzyści? Jakie znaczenie ma autorefleksja w procesie edukacyjnym i jak wpływa na wyniki nauczania? W jaki sposób nauczyciele mogą wspierać rozwój zdolności do autorefleksji u uczniów? Jakie metody i techniki zastosować do pobudzania autorefleksji u dzieci i młodzieży? Jakie wyzwania mogą pojawić się przy wdrażaniu praktyk autorefleksji i jak nauczyciele mogą im zaradzić? »
Jak skutecznie się uczyć? Metody i techniki efektywnego nabywania wiedzy
Skuteczne uczenie się jest współcześnie fundamentem sukcesów zarówno w sferze zawodowej, jak i osobistej. W natłoku informacji do przyswojenia kluczową umiejętnością staje się dokonanie trafnego wyboru najbardziej efektywnej strategii nauki, umożliwiającej w jak najkrótszym czasie osiągnąć zadowalające rezultaty [1]. Uczenie się w sposób skuteczny wymaga nie tylko zaangażowania, lecz także zastosowania odpowiednich metod i technik, które umożliwią efektywne nabywanie wiedzy. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są różne style uczenia się i jak można je wykorzystać do efektywniejszej nauki? Czym jest model VARK i jak pomaga zrozumieć indywidualne preferencje w nauce? Jakie strategie uczenia się są najlepsze dla wzrokowców, słuchowców, osób preferujących czytanie/pisanie oraz kinestetyków? Jakie warunki muszą być spełnione, aby skutecznie zapamiętywać informacje? Czym jest neurodydaktyka i jakie ma znaczenie dla praktyk edukacyjnych? Jakie są przykłady metod neurodydaktycznych i jak mogą one poprawić proces nauki? W jaki sposób strategia SQ3R pomaga w skutecznym przyswajaniu treści? Jakie są zalety i wyzwania różnych metod i technik efektywnego nabywania wiedzy? Jakie role odgrywają techniki relaksacyjne w efektywności uczenia się? Dlaczego ważne jest rozpoznawanie własnego stylu uczenia się i jak to zrobić? Jakie są sposoby radzenia sobie z trudnościami w nauce? Jak wykorzystać opinie i feedback w procesie uczenia się? »
Scenariusze zajęć i ćwiczenia
Kompetencje przyszłości: które posiadam, a które warto nabyć? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców. Cele szczegółowe: Uczeń: odkrywa swoje talenty, odkrywa, buduje i nazywa swoje mocne strony, poznaje definicję kompetencji, poszerza mapę wiedzy o własnych kompetencjach, tworzy własną mapę kompetencji i porównuje ją z kompetencjami przyszłości. Metody pracy: praca grupowa, praca indywidualna, burza mózgów, mapa wiedzy, dyskusja, miniwykład. Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, kartki, dostęp do Internetu, monitor (tablica multimedialna) lub ekran i rzutnik, „Moje mocne strony, moja mapa” (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Słuchaj czterema uszami. Odkryj siebie. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie umiejętności autoanalizy opartej na doświadczeniu koncepcji komunikacyjnej. Cele szczegółowe: Uczeń: rozwija kompetencje komunikacyjne poprzez zrozumienie i praktyczne zastosowanie modelu komunikacyjnego Schulza von Thuna, potrafi zastosować model komunikacyjny Schulza von Thuna w celu analizy i interpretacji komunikatów w kontekście planowania własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej, identyfikując kluczowe informacje pomocne w określaniu swoich zainteresowań i kompetencji. Metody pracy: miniwykład, burza mózgów, metoda praktycznego działania, metoda sytuacyjna. Środki dydaktyczne: „Czworo uszu wg F. Schultza von Thuna” – plakaty [1], kartka i pisaki – dla każdej grupy, „Usłysz” (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Moje i twoje zainteresowania. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I – III
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I – III: uczeń opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: uczeń opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie i wyjaśnia, czym są zainteresowania, potrafi wskazać różne rodzaje zainteresowań, potrafi zaprezentować własne zainteresowania, wskazuje możliwości wykorzystania swoich zainteresowań do nauki w szkole, rozwija nawyk wykorzystania zainteresowań do organizacji formy spędzania czasu wolnego. Metody pracy: praca grupowa, praca indywidualna, burza mózgów, rozmowa kierowana. Środki dydaktyczne: karteczki samoprzylepne, pisaki, Odwrócona krzyżówka (załącznik nr 1 – jeden dla każdej grupy). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »