• WSZYSTKIE
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019

Filmoteka doradcy zawodowego

Autor: Agnieszka Kośkiewicz

Dodano: 19 kwietnia 2021

Żyjemy w świecie obrazów. Świat ten stanowi naturalne środowisko człowieka. Dotyczy to przede wszystkim młodych ludzi, którzy przyszli na świat i dorastali w kulturze obrazkowej wśród tabletów, monitorów komputera, cyfrowej telewizji. Film stał się źródłem rozrywki, nośnikiem wiedzy i emocjonalnych wrażeń. Możemy spotkać go niemal wszędzie – w autobusie, metrze, aptece czy samolocie. We współczesnej edukacji przekaz filmowy nabiera szczególnego znaczenia. Jakie więc możliwości edukacyjne stwarza film? Do czego można go wykorzystać w swojej pracy? Jak wkomponować film w szerszy kontekst omawianych zagadnień? Jaki model pracy z materiałem filmowym można polecić doradcom? Co, wreszcie, powinno znaleźć się w filmotece doradcy zawodowego?

Jak efektywnie pracować z filmem?

Wykorzystując film na zajęciach z doradztwa, odwołujemy się do sfery poznawczej, intelektualnej, ale też emocjonalnej naszych odbiorców. O jego wyborze i sposobach wykorzystania w obszarze doradztwa decyduje nauczyciel, biorąc pod uwagę zarówno temat zajęć, cele edukacyjne, rodzaj prezentowanych materiałów, jak i wiek adresatów ich potrzeby i zainteresowania. Doradca w swojej pracy może sięgnąć po filmy(1):

  • edukacyjne,
  • fabularne,
  • dokumentalne,
  • zrealizowane przez uczniów.

Można też wykorzystać filmy reklamowe czy spoty akcji społecznych. Warto zadbać, aby wybór podyktowany był przydatnością w omawianiu konkretnych treści programowych i dobrze ilustrował poruszane zagadnienia.

Znaczenie ma też jego długość, zwłaszcza kiedy zależy nam na wykorzystaniu go podczas 45-minutowej lekcji. Bardzo istotne jest, że praca z filmem nie ogranicza się jedynie do jego prezentacji. Musimy zarezerwować czas nie tylko na wcześniejsze przygotowanie uczniów do projekcji, ale także omówienie go po obejrzeniu.

Należy też dobrze zastanowić się nad wyborem filmu lub jego fragmentu i odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • Po co mi ten film?
  • Dlaczego moi uczniowie powinni go obejrzeć?
  • O czym chcę porozmawiać z nimi po obejrzeniu go?
  • Czego się nauczą moi uczniowie?
  • W jaki sposób może on wpłynąć na ich poglądy i postawy, patrzenie w przyszłość?
  • Jak pracować z filmem na zajęciach z uczniami?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto starannie przygotować zajęcia i zrealizować je oraz zadbać o przejście przez kolejne kroki(2). Poniżej znajduje się schemat modelu zajęć z projekcją filmu (rys. 1).

Wprowadzenie do projekcji filmu odnosi się do odpowiedniego przygotowania uczniów do niej, odwołania się do ich doświadczeń, podanie uczniom przed projekcją wskazówek dotyczących tego, na co mają szczególnie zwrócić uwagę. Można też rozdać uczniom karty pracy zawierające wskazówki analityczno-interpretacyjne. Nauczyciel może prezentować film w całości lub fragmentami. Wówczas zatrzymuje projekcję w wybranych miejscach po to, aby zadać uczniom pytanie dotyczące przewidywania treści dalszej części filmu, przebiegu wydarzeń, istotnych treści filmu. Po filmie nauczyciel zbiera pierwsze wrażenia, a następnie wraz z uczniami go analizuje.

Analiza ta może odnosić się m.in. do(3):

• fabuły – nazwanie tematu, nazwanie problemu, identyfikowanie bohaterów, wskazanie najważniejszych faktów,

• problemu i procesu – rodzaj problemu, fazy itp.,

• postaci – m.in. pełnionych ról, motywacji zachowań, jego doświadczeń, potrzeb i wartości.

Propozycje ćwiczeń do pracy po obejrzeniu filmu:

  • przygotowanie dialogu pomiędzy bohaterami filmu, np. w formie komiksu (storyboard),
  • odegranie scenek,
  • opowiedzenie zdarzeń z perspektywy wybranej postaci z filmu,
  • przedstawienie treści filmu za pomocą dramy,
  • napisanie dalszego ciągu historii lub opisanie losów wybranego bohatera,
  • przygotowanie własnego filmu zainspirowanego tym obejrzanym,
  • napisanie listu do bohatera,
  • dyskusja i debata (np. panelowa, za i przeciw, akwarium),
  • metoda śnieżnej kuli,
  • wymyślanie innego zakończenia,
  • przygotowywania prac plastycznych, np. plakatów, kolaży.

Można również zastosować pytania pogłębiające refleksję uczniów, np.: Jakich wyborów dokonał bohater? Czy są one dla ciebie zrozumiałe? Jak ty byś postąpił w takiej sytuacji? Czy doświadczyłeś podobnej sytuacji? Co cię szczególnie zaintrygowało, zainteresowało w filmie? Czego mogłeś się z niego nauczyć?

Korzyści z wykorzystania filmu

Dobrze przygotowane, zaplanowane i zrealizowane zajęcia z wykorzystaniem filmu przynoszą wiele korzyści. Można do nich zaliczyć m.in.:

zwiększenie atrakcyjności i skuteczności przekazu wiedzy, lepsze zapamiętywanie przekazywanych treści,

  • budzenie zainteresowania ucznia tematem i rozwijanie zdolności refleksji nad nim,
  • wspieranie procesu autorefleksji,
  • modyfikowanie systemu przekonań,
  • wykorzystanie medium, które jest bliskie uczniowi,
  • uruchomienie wyobraźni,
  • indywidualizacja perspektywy postrzegania danego tematu.

Jak widać, korzyści z wykorzystania filmu w pracy doradcy jest wiele. Sporo zagadnień z zakresu planowania kariery, wiedzy o zawodach, ścieżkach kształcenia można realizować, sięgając do materiałów filmowych. Zajrzyjmy więc do filmoteki doradcy zawodowego: co może się w niej znaleźć?

Co może znaleźć się w filmotece doradcy?

W filmotece doradcy zawodowego mogą się znaleźć filmy, które będą np. ciekawym wprowadzeniem w problematykę zajęć, przedmiotem interesujących dyskusji, źródłem refleksji lub doskonałym podsumowaniem lekcji.

W co zatem warto wzbogacić swój warsztat pracy? Propozycje z adresami stron znajdą Państwo pod artykułem.

Przedstawione propozycje mogą wzbogacić nasz warsztat pracy, ale też przyczynić się do naszego rozwoju zawodowego, choć nie stanowią oczywiście zamkniętej listy.

Warto, aby doradca zawodowy stale dbał o poszerzanie katalogu w swojej filmotece i jednocześnie pamiętał, że trafnie dobrane i interesująco przedstawione tematy z wykorzystaniem filmu pomogą mu osiągnąć cele edukacyjne, ale nigdy go nie zastąpią.

1. H. Dołęga-Herzog, M. Rosalska, Wykorzystanie metod kreatywnych w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu. Propozycje rozwiązań metodycznych, Warszawa 2014, s. 65.

2. M. Hajdukiewicz, S. Żmijewska-Kwiręg (red.), Scenariusze zajęć i materiały pomocnicze dla nauczycieli. Filmotekaszkolna , Warszawa 2010, s. 14, źródło: https://filmotekaszkolna.pl/files/Filmoteka_Szkolna_-_materiay_pomocnicze.pdf [dostęp: 05.03.2021].

3. M. Rosalska, Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, Warszawa 2014, s. 143–144.

INFOdoradca+

Kanał na YouTube – Infodoradcaplus Program – zawiera kilkadziesiąt krótkich filmów na temat specyfiki pracy w wielu zawodach, np. projektant stron internetowych, instruktorka fitness, dietetyk, doradca zawodowy, pracownik socjalny.

https://www.youtube.com/channel/UCr1-6gcGeKoVmo-klYHoqmQ/videos

Zawodowy Stream – Mapa Karier

Kanał zawiera nagrania z webinarów ze spotkań z przedstawicielami różnych, ciekawych zawodów, którzy podczas rozmowy dzielą się informacjami m.in. na temat tego, jak wygląda ich praca, typowy dzień oraz jakich kompetencji potrzeba do jej wykonywania.

https://www.youtube.com/channel/UC5U1ht8cmOO58tuCxHBkw4A

Mapa Karier

Kanał na YouTube zawiera m.in. webinary dla nauczycieli i doradców, np. Świat zawodów w klasach I-III. Pomysły na zajęcia dla najmłodszych uczniów, Noworoczny przegląd danych o rynku pracy i edukacji, Doradztwo zawodowe w liceum. Scenariusze i praktyczne wskazówki. Jak wykorzystać Mentimeter do tworzenia interaktywnych ćwiczeń?

https://www.youtube.com/channel/UCLQ-vlgtsnzWs9iXbXGB-5A

DOBRY ZAWÓD FAJNE ŻYCIE

Kanał na YouTube zawiera kilkadziesiąt kilkuminutowych filmów o zawodach, np. Zawód kucharz, Zawód fryzjer. Zawód technik mechatronik, Zawód technik rolnik.

https://www.youtube.com/channel/UCmxxtAbdN5IC_I_CjLZoqqw/videos

Epodręczniki

Platforma edukacyjna Ministerstwa Edukacji i Nauki zawierająca m.in.:

Platforma multimedialna – Uniwersytet kompetencji kluczowych w chmurze edukacyjnej

Znajdują się tu m.in krótkie filmy i rysunki strumieniowe.

http://platformamultimedialna.us.edu.pl/doradztwo-filmy-i-rysunki-strumieniowe/

W zasobach tych znaleźć można m.in. następujące propozycje:

DOKARIERY.PL

Strona zawiera filmy, m.in. Kompetencje twarde czy miękkie? Kompetencja jak je rozwijać? seria filmów – Droga do kariery, seria filmów – Jak zostać tatuażystą? https://dokariery.pl/video

ORE – kształcenie zawodowe

Kanał na YouTube Ośrodka Rozwoju Edukacji zawiera kilkaset filmów o zawodach, m.in. technik ekonomista, tapicer, stolarz, technik handlowiec, fotograf, florysta. Jest to najbogatsza baza filmów o zawodach, jednak warto pamiętać, że powstała przed reformą edukacji.

doradztwo.ore.edu.pl

Strona Ośrodka Rozwoju Edukacji zawiera wiele ciekawych materiałów, z których mogą korzystać uczniowie, rodzice i nauczyciele. https://doradztwo.ore.edu.pl/multimedia/

Są to:

  • 10 odcinkowy cykl filmów „Drogi Zawodowe” – Zainteresowanie, Mocne strony, Nauka, Pierwsze doświadczenia, Doskonalenie, Wybory Decyzje, Zdarzenia, Miejsca , Satysfakcja,
  • filmy animowane o wyborze szkoły i zawodu – przykładowe tutuły: Zmiana – stały element życia, Stres – wróg czy przyjaciel, Motywacja – co to jest i po co? Współpraca – czy współpraca się opłaca? Jaki jestem? Oto jest pytanie? Decyzje – szanse czy ograniczenia?
  • filmy o kształceniu i doradztwie zawodowym – np. Doradztwo zawodowe, Mój wybór, Rodzice.

Tutaj też warto pamiętać, że materiały powstały przed reformą edukacji.

JAK TO JEST BYĆ?

Kanał na YouTube zawiera filmy, w których przedstawiciele zawodów opowiadają o swojej pracy, m.in. o typowym dniu, wykonywanych zadaniach, drogach kształcenia, predyspozycjach zawodowych.

https://www.youtube.com/playlist?list=PL4Ibwp4rbdg2y_PQUKz3LxIFPDRRnpy5R

IBE KRK

Kanał ten zawiera animacje i filmy, które wprowadzają w problematykę KRK, m.in. Polska Rama Kwalifikacji, Kwalifikacje dla każdego, Zintegrowany System Kwalifikacji, Animacja o sektorowych ramach kwalifikacji.

https://www.youtube.com/channel/UC1qGOIvbdmGo-2AqrTPWmig

TED (Technology, Entertainment and Design)

To platforma zawierająca wystąpienia podczas konferencji naukowych, na których propaguje się idee zmieniające świat, warte rozpowszechniania. Na konferencję TED zapraszani są np. politycy, przedsiębiorcy, działacze społeczni, naukowcy i inni ludzie, którzy zmieniają świat w jakiejś dziedzinie. Ich wystąpienia mogą zainspirować i skłonić do refleksji.

https://www.ted.com/

Przykładowe wystąpienia:

  • Największe bariery, to te w naszych głowach! Mariusz Kędzierski, TEDxPolitechnikaOpolska https://www.youtube.com/watch?v=purKIRrPJvc
  • Jak podejmować dobre decyzje w trudnych momentach, Karol Bielecki, TEDxKoszalin

https://www.youtube.com/watch?v=9WrzqceNv8A

Sztuka błądzenia, Rafał Żak, TEDxKoszalin

https://www.youtube.com/watch?v=p2Ta8DNWIr0

Co robić wżyciu?

Podcast „Co robić w życiu?" – twórcą jest Magda Mitrofaniuk, z wykształcenia doradca zawodowy i edukacyjny, coach kariery. Powstał on, aby m.in. pomagać wybrać odpowiedni zawód, wygenerować nowe pomysły na życie oraz poznać siebie. Przykładowe tytuły: Co Cię kręci w pracy? 10 zasad jak przetrwać każdy kryzys, Najdziwniejsze zawody świata, Czy praca marzeń istnieje?

https://www.corobicwzyciu.pl/

EPALE

Elektroniczna platforma na rzecz uczenia się dorosłych. Zawiera też podcasty i webinary poruszające zagadnienia m.in. z obszaru doradztwa zawodowego i edukacyjnego, edukacji dorosłych, rozwoju osobistego, np.:

O roli współczesnego doradcy zawodowego – Małgorzata Rosalska

https://soundcloud.com/epale-pl/o-roli-wspolczesnego-doradcy-zawodowego-malgorzata-rosalska

O uczeniu opartym o badania i jakości w pracy trenera – Radek Czahajda

https://soundcloud.com/epale-pl/radek-czahajda-o-uczeniu-opartym-o-badania-i-jakosci-w-pracy-trenera

O urokach i wyzwaniach pracy współczesnego trenera i coacha – Daria Sowińska

https://soundcloud.com/epale-pl/o-urokach-i-wyzwaniach-pracy-wspolczesnego-trenera-i-coacha-daria-sowinska

SGH Warsaw School of Economics

5 minut dla kariery

Cykl podcastów przygotowanych przez Kingę Strzelecką – trenerkę biznesu, doradcę kariery podstępnych na kanale YouTube – SGH Warsaw School of Economics – Praca z głosem, Oswoić emocje, Proaktywność, Zdjęcie w CV, Profil zawodowy.

https://www.youtube.com/channel/UCt1CZb6_DihACaQ1CwVmx4A/featured?view_as=subscriber 

Słowa kluczowe:
doradztwo zawodowe

Aktualnie przeglądasz

Maj 2021 - Nr 21
Nr 21 Nowoczesne Doradztwo Zawodowe w Szkole Podstawowej