Doradztwo zawodowe na świadectwie ukończenia branżowej szkoły I stopnia
Doradztwo zawodowe w szkołach ponadpodstawowych to zajęcia obowiązkowe, z których nie wystawia się ocen. Taka konstrukcja prawna sprawia, że podczas wypełniania świadectw pojawiają się wątpliwości – czy należy uwzględniać je w wykazie realizowanych przedmiotów? Sprawdź, czy na świadectwie ukończenia branżowej szkoły I stopnia wpisuje się doradztwo zawodowe. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czy uczniowie branżowej szkoły I stopnia otrzymują oceny z doradztwa zawodowego? Czy zajęcia z doradztwa zawodowego uwzględnia się na świadectwie ukończenia branżowej szkoły I stopnia? Czy zajęcia z doradztwa zawodowego uwzględnia się w arkuszu ocen? »
Wakacyjna praca dla nieletnich. O czym warto wiedzieć? Gdzie jej szukać?
Praca zarobkowa osób nieletnich staje się w Polsce coraz bardziej popularna. Poza praktyczną nauką zawodu w szkole branżowej, młodzi ludzie coraz chętniej podejmują swoją pierwszą aktywność zawodową w okresie wakacji, ferii czy podczas weekendów. Uczy ich to samodzielności, gospodarowania własnym budżetem, budowania samoświadomości i pewności siebie, kształtuje osobowość zawodową. Dzięki zdobytemu doświadczeniu i nabyciu szeregu kompetencji pracowniczych w przyszłości stają się bardziej atrakcyjnymi pracownikami na rynku pracy. Z tego artykułu dowiesz się: O czym warto wiedzieć, zachęcając młodych ludzi do ich pierwszej aktywności zawodowej? Jakie są atuty pracy w przypadku osób nieletnich? Na jakich zasadach zatrudnia się osoby nieletnie? Praca sezonowa – gdzie szukać ofert pracy dla osób nieletnich? Jakie pomysły na pracę na wakacje warto polecać młodzieży? Jak przygotować młodych ludzi do ich pierwszej pracy zarobkowej? Co warto sprawdzić, przed nawiązaniem współpracy? »
Cechy dobrego przywódcy. Kto i w jaki sposób może zostać liderem?
Przywództwo definiowane jest różnie. Dla niektórych dobrym przywódcą jest wybitna jednostka odnosząca spektakularne sukcesy, dla innych – osoba najwyżej postawiona w hierarchii organizacji lub stojąca na czele grupy. Przywódca „ma to coś”. Jest autorytetem, posiada dobrowolnie akceptowaną przez innych władzę. Wyznacza kierunek i wizję przyszłości, motywując, inspirując i wyzwalając w ludziach energię potrzebną do działania [1]. Szkoły są miejscem kształtowania młodych ludzi, w tym także przyszłych liderów. Dobrze, aby uczniowie nie tylko mogli rozwijać kompetencje przywódcze, ale i osobiście obserwować wartościowych, naturalnych przywódców. Z artykułu dowiesz się: Dlaczego warto kształtować w sobie cechy dobrego przywódcy? Jakie podejmować działania, by stać się dobrym przywódcą? Czy szkoła jest dobrym miejscem na doskonalenie w sobie umiejętności przewodzenia? Dlaczego lider powinien stale się uczyć? Jakie cechy powinien wzmacniać uczeń by stać się dobrym i skutecznym liderem? W jaki sposób powinien komunikować się przywódca, by osiągać ze swoim zespołem postawione sobie cele? »
Marka osobista – po co mi ona?
Każdy, świadomie lub nieświadomie, codziennie buduje swoją markę osobistą. Na jej obraz składają się sposób prezentowania się offline i online, wyznawane wartości, podejmowane działania i decyzje oraz sposób postrzegania przez otoczenie. Marka wiąże się z wizerunkiem i reputacją [1]. Kształtuje się oraz ujawnia we wszystkich obszarach życia, zarówno prywatnego, edukacyjnego, jak i zawodowego. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest marka osobista i jakie ma znaczenie w codziennym życiu? Jakie są kluczowe składowe skutecznie budowanej marki osobistej? Jakie są nieuniknione ryzyka związane z budowaniem marki osobistej i jak można je minimalizować? Jakie uniwersalne zasady pomagają w budowaniu pozytywnych relacji i wzmacnianiu personal brandingu? Jakie korzyści przynosi budowanie silnej marki osobistej już na etapie edukacji szkolnej? Jakie zawody najbardziej korzystają na posiadaniu dobrze zbudowanej marki osobistej? Jakie kroki podjąć, aby skutecznie budować i utrzymywać swoją markę osobistą? W jaki sposób można wykorzystać media społecznościowe do budowania i utrzymywania swojej marki osobistej? Jak uczniowie mogą budować swoją markę osobistą na terenie szkoły i jakie korzyści z tego wynikają? »
Sztuka mediacji. O tym jak i w jakim celu uczyć rozwiązywać spory nie tylko uczniów
Mediacja to pozasądowy sposób rozwiązywania sporów, który może być stosowany m.in. w rodzinie, w szkole i w miejscu pracy. Pomaga rozwiązywać konflikty w sposób pokojowy i efektywny, a to pozwala utrzymywać dobre relacje z ludźmi. Mediacja jest uznawana za jedną z alternatywnych metod rozwiązywania sporów, tzw. ADR – alternative dispute resolution, i bywa nazywana często „królową ADR” [1]. Międzynarodowy Dzień Mediacji obchodzony jest 21 października. Pierwsze wzmianki o stosowaniu mediacji pochodzą już z IV tysiąclecia p.n.e. [2]. Z artykułu dowiesz się: Dlaczego warto rozwiązywać konflikty między stronami przy użyciu mediacji? Kim jest mediator rówieśniczy? Jaką rolę w mediacjach uczniów w szkole pełni osoba dorosła? Jakiego rodzaju spory pomiędzy uczniami można starać się rozwiązać na drodze mediacji? »
Kreatywność. Jak ją w sobie obudzić? Jak jej nie stracić?
Jak stać się bardziej twórczym i kreatywnym? Nie myśleć szablonowo oraz unikać utartych schematów, sztywnych norm i zasad. Odpowiedź na pytanie wydaje się prosta. Trudniejsze może być zastosowanie tych wskazówek w praktyce. Codzienna rutyna ułatwia funkcjonowanie, daje poczucie bezpieczeństwa i wygody – wdraża schematy myślowe i stereotypy. Nawyki są jak hamujące kotwice. Kreatywność tworzy się wówczas, gdy abstrakcja i nielogiczność przejmują ster na nieznanych wodach. Pomysłowość nie zawsze jest wrodzonym talentem, ale można się jej nauczyć. Otwartość umysłu, podejmowanie ryzyka, akceptacja popełniania błędów, chęć do eksperymentowania, ciekawość – to cechy, które pozwalają spojrzeć z innej perspektywy na problem i dzięki temu być może znaleźć jego nietypowe rozwiązanie. »
Kalendarz Doradcy Zawodowego: kwiecień 2024 r.
Sprawdź, co ważnego dla doradców zawodowych będzie działo się w kwietniu 2024 r. Poznaj kalendarz świąt zawodowych, który może być inspiracją do tworzenia i sprawdź, kiedy prenumeratorzy mogą skorzystać z dyżurów ekspertów. Kalendarz jest na bieżąco uzupełniany! »
Umiejętne zarządzanie czasem – kluczowa kompetencja ucznia i pracownika
Zarówno młodzież, jak i dorośli zmagają się z coraz większą liczbą obowiązków i bodźców rozpraszających uwagę. Obecnie umiejętność zarządzania sobą w czasie nabiera nowego, wyjątkowego znaczenia. W decydujący sposób determinuje szanse na sukces i dobre samopoczucie, zarówno w edukacji, jak i w karierze zawodowej. Szczególnie uczniom szkół podstawowych i średnich, którzy dopiero kształtują swoje nawyki, nauka planowania i efektywnego wykorzystywania czasu przynosi korzyści. Zapewnia nie tylko lepsze wyniki w edukacji, ale także przygotowuje do stawienia czoła wyzwaniom świata pracy. W czasach, w których technologia oferuje niezliczone możliwości, ale też stwarza wiele pokus, nauka planowania staje się integralną częścią edukacji. To klucz do sukcesu w karierze oraz utrzymania zdrowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Opanowanie tej kompetencji pozwala zredukować stres, zwiększyć produktywność i odczuć ogólną poprawę samopoczucia. Z artykułu dowiesz się m.in.: Dlaczego umiejętność zarządzania sobą w czasie jest tak ważna zarówno dla uczniów jak i pracowników? Jak zarządzanie czasem może wpłynąć na sukces edukacyjny i zawodowy? Czym jest prokrastynacja i jakie są jej główne przyczyny? Jakie skutki może mieć nieumiejętne zarządzanie czasem? Jakie techniki mogą pomóc w pokonaniu prokrastynacji? Czym jest wielozadaniowość i jak wpływa na wydajność? Jakie korzyści niesie za sobą świadome zarządzanie czasem? Jakie są najważniejsze kroki w kierunku efektywnego zarządzania czasem? Dlaczego ważne jest, aby już od młodego wieku uczyć się umiejętności zarządzania czasem? Jakie nawyki mogą pomóc w lepszej organizacji dnia zarówno w szkole, jak i w pracy? »
Jak przygotować się do pierwszej pracy? Porady dla absolwentów szkół ponadpodstawowych
Absolwenci i absolwentki szkół ponadpodstawowych stają przed jednym z najważniejszych wyzwań dorosłego życia – znalezieniem swojej pierwszej pracy. To etap, który dostarcza mieszanki wielu emocji, od mocnej ekscytacji po oczywiste obawy. Dla wielu to nie tylko krok w stronę wyczekiwanej samodzielności finansowej, lecz również pierwszy krok w kierunku realizacji zawodowej pasji i ambicji. Z artykułu dowiesz się: Gdzie szukać pierwszej pracy po studiach lub po szkole ponadpodstawowej? Co warto zawrzeć w pierwszym CV? Jakie kompetencje są szczególnie cenione u nowych pracowników? Za co szczególnie ceni się młodych ludzi w nowym miejscu pracy? Jakie działania ułatwią podjęcie pierwszej pracy? »