Artykuły i porady
Doradztwo zawodowe na świadectwie ukończenia branżowej szkoły I stopnia
Doradztwo zawodowe w szkołach ponadpodstawowych to zajęcia obowiązkowe, z których nie wystawia się ocen. Taka konstrukcja prawna sprawia, że podczas wypełniania świadectw pojawiają się wątpliwości – czy należy uwzględniać je w wykazie realizowanych przedmiotów? Sprawdź, czy na świadectwie ukończenia branżowej szkoły I stopnia wpisuje się doradztwo zawodowe. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czy uczniowie branżowej szkoły I stopnia otrzymują oceny z doradztwa zawodowego? Czy zajęcia z doradztwa zawodowego uwzględnia się na świadectwie ukończenia branżowej szkoły I stopnia? Czy zajęcia z doradztwa zawodowego uwzględnia się w arkuszu ocen? »
Wakacyjna praca dla nieletnich. O czym warto wiedzieć? Gdzie jej szukać?
Praca zarobkowa osób nieletnich staje się w Polsce coraz bardziej popularna. Poza praktyczną nauką zawodu w szkole branżowej, młodzi ludzie coraz chętniej podejmują swoją pierwszą aktywność zawodową w okresie wakacji, ferii czy podczas weekendów. Uczy ich to samodzielności, gospodarowania własnym budżetem, budowania samoświadomości i pewności siebie, kształtuje osobowość zawodową. Dzięki zdobytemu doświadczeniu i nabyciu szeregu kompetencji pracowniczych w przyszłości stają się bardziej atrakcyjnymi pracownikami na rynku pracy. Z tego artykułu dowiesz się: O czym warto wiedzieć, zachęcając młodych ludzi do ich pierwszej aktywności zawodowej? Jakie są atuty pracy w przypadku osób nieletnich? Na jakich zasadach zatrudnia się osoby nieletnie? Praca sezonowa – gdzie szukać ofert pracy dla osób nieletnich? Jakie pomysły na pracę na wakacje warto polecać młodzieży? Jak przygotować młodych ludzi do ich pierwszej pracy zarobkowej? Co warto sprawdzić, przed nawiązaniem współpracy? »
Cechy dobrego przywódcy. Kto i w jaki sposób może zostać liderem?
Przywództwo definiowane jest różnie. Dla niektórych dobrym przywódcą jest wybitna jednostka odnosząca spektakularne sukcesy, dla innych – osoba najwyżej postawiona w hierarchii organizacji lub stojąca na czele grupy. Przywódca „ma to coś”. Jest autorytetem, posiada dobrowolnie akceptowaną przez innych władzę. Wyznacza kierunek i wizję przyszłości, motywując, inspirując i wyzwalając w ludziach energię potrzebną do działania [1]. Szkoły są miejscem kształtowania młodych ludzi, w tym także przyszłych liderów. Dobrze, aby uczniowie nie tylko mogli rozwijać kompetencje przywódcze, ale i osobiście obserwować wartościowych, naturalnych przywódców. Z artykułu dowiesz się: Dlaczego warto kształtować w sobie cechy dobrego przywódcy? Jakie podejmować działania, by stać się dobrym przywódcą? Czy szkoła jest dobrym miejscem na doskonalenie w sobie umiejętności przewodzenia? Dlaczego lider powinien stale się uczyć? Jakie cechy powinien wzmacniać uczeń by stać się dobrym i skutecznym liderem? W jaki sposób powinien komunikować się przywódca, by osiągać ze swoim zespołem postawione sobie cele? »
Scenariusze zajęć i ćwiczenia
Introwertyk, ekstrawertyk… – praca dostosowana do cech osobowości
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych, uczeń: analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Cel główny: zrozumienie różnic między introwertykami a ekstrawertykami oraz nauka dostosowania pracy do potrzeb i cech osobowości. Cele szczegółowe: Uczeń: identyfikuje własne cechy osobowościowe, potrafi określić cechy introwertyka, ekstrawertyka i ambiwertyka, rozumie zależności pomiędzy cechami osobowości a predyspozycjami do poszczególnych zawodów, rozwija poczucie szacunku i akceptacji dla różnic w cechach osobowościowych. Metody pracy: dyskusja moderowana, test osobowości, praca w grupach. Środki dydaktyczne: flipchart lub tablica, markery lub pisaki, „Test osobowości” (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), 3 kartki A4, „Analiza zawodów” (załącznik nr 2). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Autentyczności marki osobistej
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy ("portfolio"); załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć Szkoły ponadpodstawowe Cel główny: doskonalenie umiejętności kreowania autentycznej marki osobistej wśród uczniów. Cele szczegółowe: zrozumienie pojęcia autentyczności marki osobistej, ocena autentyczności w działaniach innych osób, rozwijanie świadomości własnej marki osobistej, rozwój umiejętności komunikacyjnych i empatycznych. Metody pracy: burza mózgów z miniwykładem, studium przypadku, mapa myśli, praca w grupie. Środki dydaktyczne: tablica lub flipchart, narzędzie do zapisywania, „Autentyczna marka osobista. Opisy osobowych marek osobistych” (załącznik nr 1), kartka i długopis – dla każdej grupy, kartka i mazaki – dla każdego ucznia, gra dydaktyczna „Czy jestem autentyczny?” Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Gra dydaktyczna „Czy jestem autentyczny?”
Celem gry jest zachęcenie uczniów do refleksji nad własną autentycznością i sposobem, w jaki jest ona postrzegana przez innych. Gra ma na celu także rozwijanie umiejętności empatycznego słuchania, obserwacji zachowań i wyrażania opinii w szanujący sposób. Poprzez analizę autentyczności odpowiedzi w kontekście marki osobistej uczestników, uczniowie uczą się, jak ważne są spójność i autentyczność w budowaniu pozytywnych relacji interpersonalnych. Gra umożliwia także dyskusję na temat tego, jak nasze zachowania wpływają na obraz, który kreujemy w oczach innych. Dodatkowo (ponieważ uczestnik nie musi zawsze podawać prawdziwej odpowiedzi), gra wprowadza element strategii i refleksji nad tym, co o marce osobistej człowiek mówią jego decyzje i zachowania, a także jak inni mogą interpretować te sygnały. »