• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Jak skutecznie się uczyć? Metody i techniki efektywnego nabywania wiedzy

    Skuteczne uczenie się jest współcześnie fundamentem sukcesów zarówno w sferze zawodowej, jak i osobistej. W natłoku informacji do przyswojenia kluczową umiejętnością staje się dokonanie trafnego wyboru najbardziej efektywnej strategii nauki, umożliwiającej w jak najkrótszym czasie osiągnąć zadowalające rezultaty [1]. Uczenie się w sposób skuteczny wymaga nie tylko zaangażowania, lecz także zastosowania odpowiednich metod i technik, które umożliwią efektywne nabywanie wiedzy.  Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są różne style uczenia się i jak można je wykorzystać do efektywniejszej nauki? Czym jest model VARK i jak pomaga zrozumieć indywidualne preferencje w nauce? Jakie strategie uczenia się są najlepsze dla wzrokowców, słuchowców, osób preferujących czytanie/pisanie oraz kinestetyków? Jakie warunki muszą być spełnione, aby skutecznie zapamiętywać informacje? Czym jest neurodydaktyka i jakie ma znaczenie dla praktyk edukacyjnych? Jakie są przykłady metod neurodydaktycznych i jak mogą one poprawić proces nauki? W jaki sposób strategia SQ3R pomaga w skutecznym przyswajaniu treści? Jakie są zalety i wyzwania różnych metod i technik efektywnego nabywania wiedzy? Jakie role odgrywają techniki relaksacyjne w efektywności uczenia się? Dlaczego ważne jest rozpoznawanie własnego stylu uczenia się i jak to zrobić? Jakie są sposoby radzenia sobie z trudnościami w nauce? Jak wykorzystać opinie i feedback w procesie uczenia się?

Artykuły

  • Pętla nawyku – sposób na utrwalenie nowej umiejętności

    Czym jest i na czym polega nawyk? Każdy nawyk był kiedyś jedynie reakcją na daną sytuację. Jeśli jednak sposób reagowania wielokrotnie się powtarza i w ten sposób utrwala, staje się wyuczonym przyzwyczajeniem, a więc nawykiem. To zatem stały i często nieuświadamiany sobie sposób reagowania. Wyraża charakter człowieka i czyni jego działanie skutecznym lub nieskutecznym [1]. „Jesteśmy tym, co w swoim życiu powtarzamy. Doskonałość nie jest jednorazowym aktem, lecz nawykiem” – Arystoteles. Z artykułu dowiesz się m.in.: Co oznacza termin „nawyki" i jak są one tworzone w mózgu? Jakie rodzaje nawyków można wyróżnić i jakie skutki one przynoszą? Jakie dobre nawyki warto wprowadzić w procesie edukacji i dlaczego są one ważne? Jakie metody i techniki można zastosować, aby zidentyfikować i ocenić własne nawyki? Jakie kroki należy podjąć, aby skutecznie zmienić niepożądane nawyki lub wypracować nowe? Czym jest „pętla nawyku” według Ch. Duhigga i jak można ją wykorzystać do kształtowania nawyków? Jakie są trudności i wyzwania w procesie kształtowania nawyków oraz jak je przezwyciężyć? W jaki sposób metafory mogą pomóc w pracy nad nawykami? Jak rozpoznać moment, gdy nawyk przeradza się w nałóg lub uzależnienie, i co z tym zrobić?
  • 1. Nauka w szkole i poza nią. Skąd czerpać wiedzę? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej. Cele szczegółowe: Uczeń: rozwija proaktywną postawę wobec własnej przyszłości zawodowej, uzasadnia znaczenie edukacji w życiu człowieka, wyjaśnia istotę uczenia się całożyciowego, wyjaśnia, czym są kształcenie formalne i edukacja pozaszkolna, wymienia miejsca zdobywania wiedzy, podaje przykłady świadczące o związku procesu uczenia się z realiami rynku pracy. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, praca w grupach, praca z wykorzystaniem dostępu do Internetu. Środki dydaktyczne: Rodzaje edukacji (załącznik nr 1), Gdzie mogę zdobywać wiedzę? (załącznik nr 2). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 2. W jakim celu się uczę? O wartości dążenia do pozyskiwania wiedzy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń określa znaczenie uczenia się przez całe życie; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń określa znaczenie uczenia się przez całe życie. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie wartości płynące z procesu uczenia się, potrafi określić powody, dla których się uczy, rozumie znaczenie motywacji w procesie uczenia się, potrafi zdefiniować swoje cele edukacyjne, rozumie istotę koncepcji Lifelong learning. Metody pracy: praca indywidualna, burza mózgów, metoda słów kluczowych, praca grupowa (tworzenie historii), mapa myśli. Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, kartki samoprzylepne, Moje cele edukacyjne na przyszłość i na dziś (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 3. Moje zasoby w planowaniu kariery zawodowej. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe); załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń rozpoznaje własne zasoby, w tym zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe. Cele szczegółowe: Uczeń: rozwija proaktywną postawę wobec własnej przyszłości zawodowej, uzasadnia, jakie znaczenie ma wiedza o sobie w planowaniu własnej przyszłości zawodowej, posługuje się pojęciami kwalifikacji i kompetencji, podaje przykłady kwalifikacji i kompetencji, poznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) i dokonuje analizy posiadanych kompetencji, poszerza wiedzę o zakresie kompetencji zawodowych niezbędnych do wejścia na rynek pracy, identyfikuje swoje osiągnięcia i sukcesy oraz nabyte dzięki nim kompetencje. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, mapa myśli, burza mózgów, praca indywidualna, tablica (tradycyjna, interaktywna lub typu flipchart). Środki dydaktyczne: Moje osobiste sukcesy (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 4. Mój sposób uczenia się a plany zawodowe. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: przygotowanie do określenia celów i planów edukacyjno-zawodowych z uwzględnieniem własnych zasobów. Cele szczegółowe: Uczeń: potrafi zaplanować ścieżkę rozwoju edukacyjno-zawodowego, nabywa umiejętność oceny własnych zasobów, rozpoznaje swoje zasoby, jest zainteresowany rozwojem edukacyjno-zawodowym. Metody pracy: dyskusja, praca grupowa, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: Określ styl uczenia się (załącznik nr 1 – dla każdej grupy), Moje plany zawodowe – przykład zapisu (załącznik nr 2 – opcjonalnie dla każdego ucznia), dostęp do Internetu – dla każdego ucznia, rzutnik/ekran. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 5. Zadanie: zdobycie wiedzy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy. Cele szczegółowe: Uczeń: samodzielnie rozpoznaje źródła informacji, samodzielnie wyszukuje informacje, zna zasady bezpiecznego korzystania ze źródeł wiedzy, rozumie konieczność sprawdzania informacji i eliminowania fake newsów. Metody pracy: burza mózgów, dyskusja, praca grupowa, prezentacje grupowe. Środki dydaktyczne: tablica lub flipchart, mazaki, Karta pracy – zawody (załącznik nr 1 – jeden dla grupy). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 6. Mój indywidualny sposób nauki. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny sposób nauki; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia indywidualny sposób nauki. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie korzyści płynące z procesu uczenia się, rozumie rolę koncentracji w procesie uczenia się, widzi związek między stylem uczenia się a osiąganymi efektami w nauce. Metody pracy: praca indywidualna, burza mózgów, praca grupowa, metoda PQ4R. Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, Mój styl uczenia się – kwestionariusz pytań (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), Treść do pracy metodą PQ4R (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 7. Wiedza jest drugim słońcem dla ludzi. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny:  uczeń uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności. Cele szczegółowe: Uczeń: wyjaśnia motywy uczenia się, wyjaśnia potrzebę zdobywania nowych umiejętności, rozwija umiejętność twórczego myślenia i pracy w grupie. Metody pracy: praca grupowa – metoda powtarzania, praca indywidualna, burza mózgów, rozmowa kierowana. Środki dydaktyczne: kolorowe karteczki samoprzylepne, pisaki, Pociąg do wiedzy (załącznik nr 1 – opcjonalnie dla każdej grupy). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 9. Internet – źródło korzyści i zagrożeń. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cele główne: zdobycie podstawowej wiedzy na temat Internetu – źródła korzyści i zagrożeń, rozwinięcie umiejętności rozróżniania przydatnych informacji od potencjalnych zagrożeń i fake newsów. Cele szczegółowe: Uczeń: zrozumie, że Internet to źródło różnorodnej wiedzy, identyfikuje korzyści płynące z korzystania z Internetu, rozpoznaje podstawowe zagrożenia związane z korzystaniem z Internetu, kształtuje umiejętność korzystania z różnych źródeł wiedzy za pomocą Internetu. Metody pracy: burza mózgów, dyskusja, praca w grupie. Środki dydaktyczne: nożyczki, kleje, arkusze A3, kolorowe flamastry – dla każdej grupy, 8 baloników, Zagrożenia związane z korzystaniem z Internetu (załącznik nr 1 – dla każdej grupy), Zielone czy czerwone? (załącznik nr 2 – dla każdej pary), Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu (załącznik nr 3).
  • 8. O prawdziwej wartości pieniędzy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: poznanie roli pieniądza we współczesnym świecie. Cele szczegółowe: Uczeń: wyjaśnia rolę pieniądza, dostrzega związek pomiędzy nabywaniem pieniędzy a pracą, poznaje i wyjaśnia znaczenie pracy mincerza, rozwija umiejętność pracy w grupie, rozwija umiejętność kreatywnego myślenia. Metody pracy: dyskusja, miniwykład, praca grupowa, praca indywidualna, praca grupowa (metoda mapowania myśli). Środki dydaktyczne: arkusze papieru flipchart, karteczki samoprzylepne, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Konkurs dla doradców zawodowych

    Sprawdź swoją wiedzę i rozwiąż krzyżówkę. Znajdź powstałe w kolumnie hasło i (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem) wyślij je e-mailem na adres [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Autorzy trzech poprawnych, najszybciej wysłanych odpowiedzi otrzymają nagrody rzeczowe!
  • Dobre pomysły na szybkie zapamiętanie

    Plakat pt. „Dobre pomysły na szybkie zapamiętanie” zawiera informacje o skutecznych sposobach porządkowania i przyswajania wiedzy w celu szybszego i trwałego zapamiętania jej. Pomoże uczniom uczyć się z większą łatwością, a tym samym z przyjemnością i satysfakcją.

Aktualnie przeglądasz

Luty 2024 - Nr 54
54