W tym miejscu znajdziesz materiały wspierające doradców w realizacji doradztwa zawodowego w szkole podstawowej. Znajdują się tutaj zarówno wskazówki praktyczne, jak również wyjaśnienia dotyczące zagadnień prawnych.
Jak przygotować ankietę diagnozującą potrzeby doradcze uczniów – kilka porad dla doradcy zawodowego
Przygotowując się do opracowania rocznego programu doradztwa zawodowego należy przeprowadzić diagnozę potrzeb. Badanie powinno dotyczyć zapotrzebowania na działania doradcze. Kogo powinna diagnoza objąć? W jaki sposób ją przeprowadzić? W artykule wyjaśniamy, jak zdobyć szczególnie ważną, bo pochodzącą od uczniów, wiedzę na temat najbardziej istotnych potrzeb lub tego, co można zmienić. »
Program doradztwa zawodowego – w jakim terminie trzeba go zaopiniować i zatwierdzić
Na każdy rok szkolny w szkole opracowuje się program realizacji doradztwa zawodowego. Program ten uwzględnia wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego. Sprawdź, kto i w jakim terminie powinien go opracować, aby został zatwierdzony w terminie zgodnym z przepisami prawa oświatowego. W artykule uwzględniono potrzeby dotyczące szkół podstawowych i ponadpodstawowych. »
Ewaluacja doradztwa zawodowego w szkole – podsumowanie pracy doradcy zawodowego i badania potrzeb
Celem niniejszego artykułu jest poszerzenie umiejętności doradców zawodowych w zakresie prowadzenia ewaluacji realizowanych działań w ramach WSDZ. Z przepisów prawa oświatowego zostały usunięte zapisy dotyczące prowadzenia ewaluacji. Nie zmienia to jednak tego, że warto ją przeprowadzać. Ewaluacja działań doradczych powinna stanowić wsparcie w organizowaniu skutecznych działań z obszaru doradztwa zawodowego. »
Jak opracować indywidualny plan działania w szkole podstawowej?
Indywidualny plan działania (IPD) w praktyce doradczej często opracowywany jest wspólnie z uczniem klasy VII i VIII szkoły podstawowej. Tworzony jest także dla uczniów ostatniej klasy szkoły ponadpodstawowej. Plan ten tworzony jest przez ucznia przy współpracy doradcy zawodowego. Powinien także uwzględniać informacje dotyczące ucznia pochodzące od nauczycieli i specjalistów przy aktywnym udziale rodziców/opiekunów prawnych. »
Doradztwo zawodowe na rzecz uczniów z niepełnosprawnością − rola i zadania szkoły
Ośrodek Rozwoju Edukacji w dniu 26 kwietnia 2022 roku zorganizował seminarium „Bez barier − rola doradcy zawodowego w procesie przejścia ucznia z niepełnosprawnością pomiędzy etapami edukacyjnymi oraz przejścia z systemu edukacji na rynek pracy”. O czym dyskutowali zaproszeni goście i jakie refleksje nasuwają się po tym wydarzeniu? »
Czy prawo oświatowe pozwala na doradztwo zawodowe w grupie międzyklasowej. Sprawdzamy rozporządzenie
Dyrektorzy szkół, w których do klasy VII bądź VIII uczęszcza niewielka liczba uczniów nierzadko planują organizację zajęć z doradztwa zawodowego w grupach międzyklasowych. Na te same zajęcia uczęszczają więc uczniowie klasy VII i VIII. Czy takie rozwiązanie jest prawidłowe? Sprawdź, co mówią na ten temat przepisy. »
Współczesny rynek pracy – trendy w Polsce i na świecie
Współczesny rynek pracy w Polsce ulega nieustannym transformacjom. Głównymi czynnikami są zmiany demograficzne (np. starzenie się społeczeństwa) czy związane z gospodarką. Proces cyfryzacji, rozwój technologii komputerowej oraz pandemia wielu branżach zmieniły w tryb pracy ze stacjonarnej na zdalną. Na co zwracać uwagę podczas zajęć z doradztwa zawodowego poświęconych rynkowi pracy? Co jest szczególnie ważne z punktu widzenia bycia potencjalnym pracownikiem lub pracodawcą? »
Jak zdobyć doświadczenie zawodowe w trakcie nauki?
Podczas zajęć z doradztwa zawodowego uczniowie często zadają pytania dotyczące zdobywania doświadczenia zawodowego. Są to pytania dotyczące sposobów oraz miejsc, gdzie mogą nabywać nowe umiejętności przydatne w pracy zawodowej. Warto zastanowić się, w jaki sposób uczeń może zdobyć doświadczenie zawodowe w trakcie nauki. Okazuje się bowiem, że już na etapie nauki w szkole podstawowej można podejmować aktywności, które będą ważne na etapie wchodzenia na rynek pracy. Jakie możliwości mają uczniowie? »
Drama jako metoda aktywizująca w doradztwie zawodowym
Drama to metoda nauczania i wychowania sprzyjająca wszechstronnemu rozwojowi uczniów i przygotowująca ich do odgrywania ról społecznych w zmieniającej się rzeczywistości. Powszechnie wykorzystywana jest na zajęciach edukacyjnych. Nie ma przeszkód, a nawet wskazane jest, aby korzystali z niej również doradcy zawodowi. Dlaczego warto pomyśleć o dramie opracowując wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego oraz programy doradztwa dla poszczególnych etapów? »
Zajęcia z doradztwa zawodowego w nauczaniu indywidualnym
Zajęcia z doradztwa zawodowego są obowiązkowe dla wszystkich uczniów klas VII i VIII. Oznacza to, że należy zorganizować je również dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. Sprawdź, czy godziny przeznaczone na doradztwo zawodowe wliczają się do wymiaru określonego w rozporządzeniu o ramowych planach nauczania. Dowiedz się, jaki powinien być ich wymiar. »
- « pierwsza
- «
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- »
- ostatnia »