Jak przygotować się do pierwszej pracy? Porady dla absolwentów szkół ponadpodstawowych
Absolwenci i absolwentki szkół ponadpodstawowych stają przed jednym z najważniejszych wyzwań dorosłego życia – znalezieniem swojej pierwszej pracy. To etap, który dostarcza mieszanki wielu emocji, od mocnej ekscytacji po oczywiste obawy. Dla wielu to nie tylko krok w stronę wyczekiwanej samodzielności finansowej, lecz również pierwszy krok w kierunku realizacji zawodowej pasji i ambicji. Z artykułu dowiesz się: Gdzie szukać pierwszej pracy po studiach lub po szkole ponadpodstawowej? Co warto zawrzeć w pierwszym CV? Jakie kompetencje są szczególnie cenione u nowych pracowników? Za co szczególnie ceni się młodych ludzi w nowym miejscu pracy? Jakie działania ułatwią podjęcie pierwszej pracy? »
Perfekcjonizm a profesjonalizm w rzeczywistości edukacyjnej i zawodowej
Zanim uczeń ukończy szkołę i wejdzie na rynek pracy, różne czynniki determinują jego postawę wobec obowiązków i podejmowanych aktywności. W przyszłości być może będzie perfekcjonistą i/lub profesjonalistą w swoim fachu. Co różni te dwa określenia? Czy perfekcjonizm i profesjonalizm idą ze sobą w parze? Jak zmienia się sposób wartościowania tego, co perfekcyjne? Z artykułu dowiesz się: Co perfekcjonizm ma wspólnego z profesjonalizmem? Jakie cechy ma perfekcjonista lub perfekcjonistka? Z jakiego powodu perfekcjoniści częściej mają zaniżone poczucie własnej wartości? Jaką wartość ma popełnianie błędów? Na czym polega rozsądne stawianie sobie wysokich wymagań? »
Kalendarz Doradcy Zawodowego: marzec 2024 r.
Sprawdź, co ważnego dla doradców zawodowych będzie działo się w marcu 2024 r. Poznaj kalendarz świąt zawodowych, który może być inspiracją do tworzenia i sprawdź, kiedy prenumeratorzy mogą skorzystać z dyżurów ekspertów. Kalendarz jest na bieżąco uzupełniany! »
Freelancing – przelotna moda czy atrakcyjny i przyszłościowy model zatrudnienia?
„Pracę swoich marzeń łatwiej jest sobie stworzyć, niż ją znaleźć. Kto szuka pracy w sposób konwencjonalny, raczej nie może na to liczyć. Aby sobie taką pracę zapewnić, trzeba doskonale znać samego siebie” [1]. Praca w charakterze freelancera daje wyjątkowe możliwości spełniania marzeń. Czy jednak każdy może ją wykonywać? Jakie są jej wady? Z artykułu dowiesz się: Na czym polega freelancing? W jaki sposób zostać swoim własnym pracodawcą? W jakiej branży dobrze jest pracować na zasadzie freelancingu? Jakie są wady i zalety pracy freelancera? Czy przejście na freelancing to dobry wybór? Czym charakteryzuje się freelancer-profesjonalista? »
Autorefleksja ucznia jako narzędzie rozwoju osobistego
Autorefleksja polegająca na świadomym analizowaniu swoich emocji, doświadczeń i zachowań stanowi niezastąpione narzędzie w edukacji i samodoskonaleniu młodych ludzi. Umożliwia rzeczową ewaluację postępowań i postaw. Dzięki zdolności do podejmowania autorefleksji uczniowie mogą lepiej zrozumieć samych siebie oraz swoje motywacje, reakcje i wybory. Doskonalenie umiejętności autorefleksji w szkołach jest zatem nie tylko sposobem na podniesienie wyników nauczania, lecz równieżśrodkiem wspomagającym rozwój osobisty uczniów. W świecie, który stale ewoluuje i stawia nowe wyzwania, zdolność ta staje się cenną kompetencją. Wspiera adaptację do nowych sytuacji, podejmowanie wyborów i budowanie mocnych podstaw przyszłego życia zawodowego i prywatnego. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jak autorefleksja wpływa na j rozwój emocjonalno-społeczny ucznia i jakie są tego korzyści? Jakie znaczenie ma autorefleksja w procesie edukacyjnym i jak wpływa na wyniki nauczania? W jaki sposób nauczyciele mogą wspierać rozwój zdolności do autorefleksji u uczniów? Jakie metody i techniki zastosować do pobudzania autorefleksji u dzieci i młodzieży? Jakie wyzwania mogą pojawić się przy wdrażaniu praktyk autorefleksji i jak nauczyciele mogą im zaradzić? »
Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego
W obliczu dynamicznie zmieniającego się rynku pracy, doradcy zawodowi i nauczyciele stają przed wyjątkowym wyzwaniem – jak przygotować uczniów do zawodów przyszłości, które zapewnią im stabilność zatrudnienia i satysfakcję zawodową? Cennym źródłem przydatnej w tym kontekście wiedzy jest opublikowana w styczniu Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy 2024. »
Kalendarz Doradcy Zawodowego: luty 2024 r.
Sprawdź, co ważnego dla doradców zawodowych będzie działo się w lutym 2024 r. Poznaj kalendarz świąt zawodowych, który może być inspiracją do tworzenia i sprawdź, kiedy prenumeratorzy mogą skorzystać z dyżurów ekspertów. Kalendarz jest na bieżąco uzupełniany! »
Jak skutecznie się uczyć? Metody i techniki efektywnego nabywania wiedzy
Skuteczne uczenie się jest współcześnie fundamentem sukcesów zarówno w sferze zawodowej, jak i osobistej. W natłoku informacji do przyswojenia kluczową umiejętnością staje się dokonanie trafnego wyboru najbardziej efektywnej strategii nauki, umożliwiającej w jak najkrótszym czasie osiągnąć zadowalające rezultaty [1]. Uczenie się w sposób skuteczny wymaga nie tylko zaangażowania, lecz także zastosowania odpowiednich metod i technik, które umożliwią efektywne nabywanie wiedzy. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są różne style uczenia się i jak można je wykorzystać do efektywniejszej nauki? Czym jest model VARK i jak pomaga zrozumieć indywidualne preferencje w nauce? Jakie strategie uczenia się są najlepsze dla wzrokowców, słuchowców, osób preferujących czytanie/pisanie oraz kinestetyków? Jakie warunki muszą być spełnione, aby skutecznie zapamiętywać informacje? Czym jest neurodydaktyka i jakie ma znaczenie dla praktyk edukacyjnych? Jakie są przykłady metod neurodydaktycznych i jak mogą one poprawić proces nauki? W jaki sposób strategia SQ3R pomaga w skutecznym przyswajaniu treści? Jakie są zalety i wyzwania różnych metod i technik efektywnego nabywania wiedzy? Jakie role odgrywają techniki relaksacyjne w efektywności uczenia się? Dlaczego ważne jest rozpoznawanie własnego stylu uczenia się i jak to zrobić? Jakie są sposoby radzenia sobie z trudnościami w nauce? Jak wykorzystać opinie i feedback w procesie uczenia się? »
Kompetencje uczniów a wymagania rynku pracy
Żyjemy w czasach dynamicznych zmian cywilizacyjno-społecznych, które w dużej mierze modelowane są przez takie zjawiska, jak cyfryzacja, automatyzacja, sztuczna inteligencja, czat GPT, demografia oraz przeobrażenia klimatu. Przemiany te nie tylko determinują naszą przyszłość, ale przede wszystkim generują coraz szerszą listę wyzwań, którym musimy sprostać jako społeczeństwo. Jednym z obszarów tych wyzwań jest edukacja, a wraz z nią doradztwo zawodowe, edukacyjne albo edukacja karierowa dla młodzieży, jako swoiste narzędzia wspierania młodych ludzi w tranzycji z edukacji na rynek pracy albo kolejne poziomy edukacyjne. Z artykułu dowiesz się: Jakie są potrzeby doradcze uczniów różnych szkół ponadpodstawowych? Jakie są szczególnie pożądane umiejętności na rynku pracy? Kształtowanie kompetencji z których grup jest szczególnie istotne w świetle wyników nowych badań rynku pracy? Jakich kompetencji kluczowych brakuje młodzieży z tzw. pokolenia Z? Dlaczego w edukacji uczniów szkół ponadpodstawowych należy kłaść szczególny nacisk na rozwój kompetencji interpersonalnych, m.in. dotyczących zdolności do efektywnego komunikowania się z innymi ludźmi i umiejętności pracy zespołowej? »
Rola rodzica we wsparciu rozwoju kariery edukacyjno-zawodowej ucznia szkoły ponadpodstawowej
Okres nauki w szkole ponadpodstawowej jest kluczowym momentem w życiu ucznia związanym z podejmowaniem decyzji o wyborze dalszego kierunku rozwoju kariery edukacyjno-zawodowej. Wiele współczesnych koncepcji dotyczących rozwoju zawodowego wskazuje, że istotną rolę w tym procesie pełni rodzina – rodzice, dziadkowie oraz starsze rodzeństwo. Potwierdzają to również badania, z których wynika, że największy wpływ na decyzje edukacyjno-zawodowe podejmowane przez dzieci mają rodzice [1]. »
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- »
- ostatnia »