• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020

Artykuły

5. Czy praca w stresie jest dla mnie? Jakim typem pracownika jestem? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII szkół podstawowych, uczeń: rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego Cel główny: umożliwienie uczniom zrozumienia roli stresu w miejscu pracy oraz identyfikacja swojego typu pracownika. Cele szczegółowe, uczeń: potrafi wskazać różne metody radzenia sobie ze stresem, rozwija umiejętność dostosowania strategii radzenia sobie ze stresem w zależności od typu pracownika, potrafi zidentyfikować cechy charakterystyczne dla różnych typów osobowości pracowniczych, rozumie, jak preferencje zawodowe, zidentyfikowane w teście Hollanda, wpływają na jego zachowanie i reakcje na stres, podejmuje refleksję nad własnymi preferencjami i dostosowaniem ich do przyszłej kariery zawodowej. Metody pracy: miniwykład, praca indywidualna, praca grupowa, pytania otwarte, dyskusja moderowana. Środki dydaktyczne: przyrządy do pisania, Przyczyny i skutki stresu w miejscu pracy. Sposoby radzenia sobie ze stresem w miejscu pracy (załącznik nr 1 – dla każdej grupy), komputer/tablet z dostępem do Internetu (dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min.

7. Kto zawodowo pomaga radzić sobie ze stresem? Specjaliści, do których można zwrócić się z prośbą o pomoc. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: zwiększenie świadomości uczniów na temat różnych specjalizacji, kompetencji i roli zawodowej psychologa, psychiatry oraz innych specjalistów zajmujących się zdrowiem psychicznym. Cele szczegółowe, uczeń: poznaje wykształcenie i drogę kariery wymaganą w zawodach zajmujących się zdrowiem psychicznym, potrafi zidentyfikować sytuacje, w których warto skorzystać z profesjonalnej pomocy, rozumie, że zwracanie się z prośbą o pomoc do specjalistów ds. radzenia sobie ze stresem jest ważne i nie oznacza słabości, ale jest oznaką troski o własne zdrowie psychiczne, jest w stanie wymienić i opisać różne zawody i specjalizacje, których przedstawiciele pomagają radzić sobie ze stresem, tj. psycholog, psychiatra, terapeuta rodzinny, pedagog szkolny, doradca zawodowy. Metody pracy: miniwykład, pogadanka, burza mózgów, praca indywidualna i w parach. Środki dydaktyczne: do wyboru: ekran/flipchart/tablica multimedialna/rzutnik, kredki, pisaki, kartki A4, Emotikony (rysunek nr 1), Radzimy sobie ze stresem – krzyżówka (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min.

9. 8 września – Światowy Dzień Fizjoterapii. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: zwiększenie wiedzy na temat zawodu fizjoterapeuty oraz zrozumienie roli fizjoterapeuty w procesie rehabilitacji i poprawy zdrowia. Cele szczegółowe, uczeń: potrafi wskazać różne dziedziny, w których pracują fizjoterapeuci, takie jak ortopedia, neurologia czy pediatria, poznaje praktyczne zastosowania fizjoterapii w poprawie zdrowia i jakości życia pacjentów, poznaje doświadczenia i przykłady pracy fizjoterapeuty poprzez spotkanie z gościem specjalnym. Metody pracy: miniwykład, spotkanie z ekspertem, quiz, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: ekran, książka dla każdego ucznia (dowolny podręcznik), podręczny sprzęt fizjoterapeutyczny (wg możliwości logistycznych i osobistego zaangażowania zaproszonego fizjoterapeuty), film pt. Co jest najważniejsze w pracy fizjoterapeuty? – fizjoterapeuci o fizjoterapii24, plakat pt. Ćwicz mądrze – zasady prawidłowego treningu (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Aktualnie przeglądasz

Wrzesień 2023 - Nr 49
49